De eerste stageweek - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilde Geenen - WaarBenJij.nu De eerste stageweek - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilde Geenen - WaarBenJij.nu

De eerste stageweek

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

09 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal!

Bedankt voor alle leuke reacties! Hier een verhaaltje over de afgelopen week.

Vorige week hebben we met de auto door Port Elizabeth getourd. We zijn naar mooie strandjes geweest en hebben hier van alles bekeken. Het was erg gezellig! Zaterdag zijn we naar het Kragga Kamma Game Park geweest, dit is een wildpark vlak bij ons in de buurt. We mochten zelf rijden, heel erg leuk! We hebben veel dieren gezien en de dieren kwamen heel erg dichtbij.

Vorige week vrijdag hebben we kennisgemaakt met de organisatie Port Elizabeth Mental Health en onze stagebegeleidster Limeez. Iedereen was erg enthousiast. Onze eerste stageweek was erg leuk. We hebben onze ogen uitgekeken bij alle units. De units zijn een soort tuinhuisjes en ze zijn erg klein. De vrijwilligers willen graag van ons leren, maar verwachten ook een beetje dat wij hen vertellen wat ze met de kinderen kunnen doen. Behalve werken met de kinderen en vrijwilligers installeren wij hier ook airco's! Woensdag mochten wij, Amber (derdejaars SPH student), Ellen en ik met Limeez mee om speelgoed en educatiemateriaal te kopen voor de kinderen. Het was erg leuk om te doen en we hadden veel inspraak over wat de kinderen nodig zouden hebben. Bij vier van de vijf units spreken de meeste kinderen Xhosa. De kinderen verstaan bijna geen Engels en daarom is het lastig om met de kinderen te communiceren.

Donderdag waren we een kwartiertje binnen bij de unit toen er twee mannen binnenkwamen met een doek voor hun gezicht. Ik snapte niet wat er gebeurde, maar toen ik naar de unitleider keek zag ik dat het niet goed was. De mannen gebaarden dat we stil moesten zijn en begonnen onze tassen te doorzoeken op waardevolle spullen. De mannen hebben Ambers telefoon en de camera van Limeez meegenomen. Ze hadden geen wapens bij en nadat ze de spullen hadden zijn ze weggegaan. We waren allemaal erg geschrokken, maar gelukkig kwam Limeez na 10 minuten aan bij de Unit. We zijn met zijn vieren meteen naar het politiebureau gereden. De volgende keer dat we naar deze unit gaan moeten we dit melden bij het politiebureau. De politie gaat dan patrouille lopen door de buurt, dat is wel een fijn gevoel. Vrijdag hebben we met een social worker een gesprek gehad over de overval. Ik kwam erachter dat het meer impact op mij had dan ik dacht en heb hier ook veel moeten huilen. Gelukkig kunnen we er met zijn drieën over praten! Nadat we naar het politiebureau waren geweest gingen we met de kinderen naar een Health Train geweest. Deze trein rijdt door heel Zuid-Afrika en mensen kunnen hier gratis geholpen worden door bijvoorbeeld de tandarts. Wij kregen ook de medicijnen die de kinderen op recept kregen gratis! De Health Train is een goed initiatief, maar alles verliep heel chaotisch. De kinderen hebben 4 uur (!) moeten wachten voordat ze aan de beurt waren. Er waren wc's, maar die werden niet door de kinderen gebruikt. Na een uur hadden een paar kinderen in hun broek geplast en gepoept. De andere kinderen plasten en poepten overal op het gras, echt heel erg vies!! Toen we thuiskwamen zijn we ook meteen in de douche gegaan. We hadden ook veel desinfectiemiddel bij voor onze handen omdat het overal echt heel vies was.

Met 8 mensen uit ons huis zijn we afgelopen weekend een weekend weggeweest naar Jeffrey's Bay. Hier kun je heel erg goed surfen. Gisteren zijn we er wezen sandboarden. Het viel tegen, maar uiteindelijk is het mij gelukt om een keer te blijven staan! Daarna zijn we naar een waterval gegaan en daar hebben we gezwommen. 's-Avonds zijn we met zijn allen op stap geweest, het was erg gezellig! Vandaag is de rest van de groep wezen surfen. Ik heb niet meegedaan omdat ik tijdens het sandboarden hard op mijn stuitje was gevallen. Hierdoor heeft de rest van de groep nu wel mooie foto's van het surfen :)

Morgen gaan we weer naar stage. Ik vind het erg spannend!

Tot de volgende keer!

• 09 Februari 2014 - 21:07

Ankie:

Jezus Hilde, wat vervelend dat jullie beroofd zijn. Heftig!!
    Hoop dat het jullie onbevangenheid en enthousiasme niet te veel negatief beïnvloed.
    Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Veel suc6 en plezier nog!!
    Groetjes van ons allemaal.

• 09 Februari 2014 - 21:13

Ans:

Je maakt het daar mee, Hilde. Leuke momenten maar ook heftige. Hopelijk blijf daar geen last van houden en heb je daar nog een fijne tijd.

• 09 Februari 2014 - 21:59

Rob & Gerdi:

Hoi Hilde en Ellen

Hopen dat jullie geen vervelende dingen meer meemaken en dit snel kunnen vergeten

Al veel meegemaakt en gedaan in een paar weken.
    Wat voor dieren hebben jullie gezien in het wildpark?
    Is het weer goed, bij ons is het koud, nat en veel wind. De winkel is erg mooi geworden, misschien
    heb je er wel foto's van gezien.
    Fijn dat jullie het zo goed kunnen vinden met de medebewoners en samen leuke
    dingen ondernemen.
    Ook veiliger om met meerdere personen bij elkaar te zijn.

Geniet ervan en we kijken uit naar je volgende verhaal,

Groetjes Rob & Gerdi

• 09 Februari 2014 - 22:42

Ome Jan:

Da's even schrikken, ja, bij zo'n ervaring. Hopelijk ia dit meteen ook de laatste. Gelukkig wordt er goed op gereageerd.
    Gisteren een geweldige pronkzitting gezien. We misten je wel een beetje in de dansen, maar het ging toch goed hoor. Volgend jaar maar weer?
    Veel groeten van ons.

• 09 Februari 2014 - 22:57

Marloes:

Hee Hilde,
    Heftig joh, is ook niet niks om beroofd te worden in z'n land.
    Hopelijk gaat het snel beter met je en kun je het een plekje geven!
    Fijn dat je toch ondanks dit, een leuke week hebt gehad.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen. Heel veel plezier en geniet ervan.
    Liefs xx Marloes

P.s. Misschien kunnen jullie kaartjes maken waarop activiteiten staan zodat het communiceren makkelijker gaat :-)

• 10 Februari 2014 - 09:25

Gerry:

Hoi Hilde wat een verhaal, zo maak je nog eens wat mee. Ik hoop dat het verder veilig is voor jullie. Fijn dat je het weekend op pad kunt met je vriendinnen probeer er maar zoveel mogelijk van genieten. Groetjes Gerry

• 10 Februari 2014 - 11:06

Jeannette:

Hallo Hilde

Jee wat schrikken als je zoiets meemaakt. Hopelijk kun je het van je afzetten en verder genieten van je tijd daar. Leuk hoe je schrijft en wat je allemaal meemaakt. We blijven je graag volgen mooie foto's.
    Groetjes van ons allen

• 10 Februari 2014 - 20:06

Laura & Stefan:

Hee Hilde,

Jeetje, dat was schrikken zeg. Fijn dat er zo snel is gereageerd op stage en het allemaal goed is afgelopen! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. De weekenden zijn in ieder geval goed gevuld :) Zo'n Health Train klinkt erg bijzonder.. Wij zijn benieuwd naar wat je daar nog allemaal meer voor moois en bijzonders mee gaat maken! Have fun!

Liefs
    Laura & Stefan

• 11 Februari 2014 - 20:09

Anita:

Dat is me weer een verhaal zeg! behoorlijk heftig!
    Ik schrok er wel even van en dan zit je toch wel heel ver weg voor even een stevige knuffel!
    Ik lees ook dat jullie het hele gebeuren een plekje gegeven hebben en dat je er vooral samen over kunt praten. Dat is fijn!
    We blijven jullie volgen! Nog heel veel plezier en werkervaring daar....
    groetjes uit BoZ

• 12 Februari 2014 - 12:58

Marleen Van Leur:

Hoi hilde, wat vervelend van die overval!! Hopelijk
    de eerste, maar ook de laatste keer!! Leuk om te lezen dat je het verder naar je zin hebt. Heel veel succes verder en geniet er ook van !!! Gr. Marleen

• 12 Februari 2014 - 15:23

Elle Van Os:

Heee Hillie!

Pff, dat is even schrikken. Leuk dat je allemaal zo veel leuke dingen doet!
    Klinkt erg gezellig met de groep daar. Geniet van alles, want je bent er maar een keer!

Liefs Elle

• 12 Februari 2014 - 19:30

Trees V/d Burgt:

Hoi Hilde

We hebben je verslagen gelezen,plus foto's gekeken en zijn nu weer op te hoogte van je verblijf in Afrika.
    Het was wel al heftig wat je hebt mee gemaakt,maar geniet van de mooie dingen.
    Heel veel succes daar.

Liefs Ome Henk & Tante Trees

• 15 Februari 2014 - 21:28

Thijs&Resy:

Spannende eerste week zeg! Maar gelukkig ook al veel leuke dingen gedaan.
    Geniet er van en we kijken uit naar je volgende verhaal!

Liefs, Thijs en Resy