Stage, carnaval en heel veel dieren - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilde Geenen - WaarBenJij.nu Stage, carnaval en heel veel dieren - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Hilde Geenen - WaarBenJij.nu

Stage, carnaval en heel veel dieren

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi Allemaal,

Bedankt weer voor alle leuke reacties! Het is weer even geleden dat ik iets heb geschreven, maar gelukkig schrijf ik iedere dag in mijn boekje zodat ik nog wel een beetje weet wat ik in de tussentijd allemaal heb gedaan!

Op stage gaat alles nog steeds goed. We zijn druk bezig met ons onderzoek en we liggen goed op schema. Het is leuk om aan ons onderzoek te werken. Iedereen werkt goed mee en we zijn nu bezig met de interviews. Echt heel leuk om alle meningen van iedereen te horen! Tijdens het werken merken de cultuurverschillen echt goed. Het is soms best confronterend om unitleiders te horen zeggen dat kinderen niks "kunnen" omdat ze niet kunnen praten. We kunnen zo goed merken dat de unitleiders geen idee hebben hoe ze met de kinderen om moeten gaan. Vorige week werd een kind een paar keer geslagen en een ander kind werd zelfs een paar keer met een stok geslagen. Behalve het onderzoek is er hier veel meer te doen en we zijn daarom veel te weinig bezig geweest met onze individuele verslagen die over drie weken al af moeten zijn, dat wordt dus nog even knallen!

De afgelopen weken zijn we naar drie wildparken geweest. Bij het Schotia Safariapark kwamen twee neushoorns op onze auto aflopen. Eén neushoorn duwde met zijn neus tegen de autoband waardoor de auto begon te wiebelen. Een paar kilometer verderop zagen we giraffen lopen. Samen met de ranger zijn we naar de giraffen toegelopen zodat we ze echt van heel dichtbij konden zien! Bij de nachtsafari konden we leeuwen zien jagen. Maar omdat er één hertje toch al heel zwak was hadden de rangers deze al doodgeschoten. Het hertje werd neergelegd op het veld en de leeuw liep ernaar toe om het hert mee te nemen. Het was heel mooi om te zien. Het was alleen vreemd dat er met grote zaklampen op de leeuw werd geschenen zodat iedereen goed kon zien wat er gebeurde. We zijn ook naar Seaview geweest, dit is een klein wildpark. De dieren kwamen hier ook heel dichtbij en waren veel actiever dan in de andere parken. Toen we halverwege het park rijden hebben we een stukje achter een kudde herten aan moeten rijden en daarna stak een giraf vlak voor onze auto over. Super gaaf! De tijgers en leeuwen in Seaview lopen hier niet in het wild. Het was mooi om de dieren te zien, maar het is anders dan wanneer je zo rond zag lopen. Later zijn we naar een ander deel van het park gegaan waar we met tijgers en een leeuwin op de foto konden. Een huisgenootje werd door een klein tijgertje gebeten. Hij was nog jong en heel speels, maar we schrokken er wel een beetje van!

Afgelopen weekend zijn we op Cheetah weekend geweest. We vertrokken zaterdagochtend en we hebben daar gezwommen in een riviertje, dieren gezien en een rit gemaakt over het gebied. Het was er echt ontzettend mooi. Overal keek zag je alleen maar bergen. Als iedereen stil was, hoorde je echt helemaal niks. Zondag zijn we met de hele groep met twee cheetahs meegegaan die gingen jagen. Eén cheetah had een haas gevangen maar meer niet. Na vijf uur lopen (vanaf 6.00u smorgens!!) zijn we teruggelopen. We hebben nog wat gegeten en we zijn terug naar huis gereden. Om op deze plek te komen moesten we 100km off road rijden. Omdat er te weinig vervoer was hebben wij ook met onze auto gereden. Toen we bijna thuis waren zijn we gaan tanken en hebben we meteen onze auto laten wassen omdat hij zo vies was. De mannen die de auto wasten merkten dat er een band lekte. Toen ik vroeg of ik nog naar huis kon rijden (zo'n 200 meter) wist de man niet zeker of de band dat wel haalde. We hebben onderweg dus echt geluk gehad!

Er wordt hier veel rugby gespeeld, reden dus om naar een wedstrijd te gaan! Tijdens de wedstrijd waren er veel supporters aan het dansen en aan het zingen. Het ging meer om de sfeer dan om het spel. Want er werd ondertussen een missverkiezing gehouden en er werd gedanst door cheerleaders. Jammer genoeg had het team Madibaz (het team van de universiteit hier) verloren.

De vrijdagavond voor carnaval hebben we een huisfeest gehouden in carnavalsstijl. We zijn hier met vier Brabanders en we vonden dus dat we dit niet zomaar voorbij konden laten gaan. We hadden vijf uur aan carnavalsmuziek gedownload en bijna iedereen kwam verkleed. Het was erg gezellig. Jammer genoeg kregen de meeste mensen na een tijdje genoeg van de muziek en werd er "normale" muziek opgezet.

We worden hier trouwens echt lui. Tijdens het tanken kun je in de auto blijven zitten en wordt er voor je getankt en de ramen worden gewassen. Bij het boodschappen doen worden je tassen ingepakt en regelmatig kun je buiten je winkelwagentje afgeven zodat iemand anders hem opruimt. Ook het fruit hoef (mag) je niet zelf wegen in de supermarkt. Je hoeft je auto niet zelf uit te parkeren want bij bijna elke parkeerplaats staat een mannetje die je aanwijzingen geeft. Veel mensen doen deze klusjes om een dagbesteding te hebben en te hopen op een beetje fooi waarvan ze eten kunnen kopen.

Ik kan nog heel veel meer vertellen, maar dan wordt het verhaal echt heel erg lang!

Tot de volgende keer!

• 10 Maart 2014 - 21:54

Elle:

Woow hilde , wat gaaf al die dieren!
    En leuk dat jullie carnaval hebben gevierd, want dat kun je zeker niet voorbij laten gaan.
    Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, geniet er van.

Kuss Elle

• 10 Maart 2014 - 21:54

Jessica:

Hé Hilde!
    Mijn eerste reactie op je verhalen..
    Fijn dat jullie op schema lopen! Klinkt goed. Lijkt me inderdaad wel erg wennen, hoe ze daar met de kinderen om gaan..
    En super gaaf van al die dieren! Ik bekijk de foto's met veel plezier, super tof!
    Heel veel plezier nog! Niet teveel wennen aan al die klusjes die je niet hoeft te doen he haha!
    xx

• 10 Maart 2014 - 22:20

Ans:

Geweldig Hilde, wat je allemaal meemaakt. Van mij mag je verhaal gerust langer zijn want ik vind het erg boeiend. Fijne tijd nog.
    Groetjes van de Duintjes

• 10 Maart 2014 - 22:29

Sjan Geenen:

Hoi Hilde,
    Leuk verslag weer! We hebben het allemaal al gehoord maar het is leuk om het nog eens te lezen.
    Hier gaat alles zijn gangetje, super lekker weer de laatste dagen waar we erg van genoten hebben.
    De groetjes van ons alle,
    Mama

• 10 Maart 2014 - 22:35

Anita:

Ha die Hilde,

Weer een leuk verslag om te lezen. Zo blijven we hier op de hoogte!
    Wauw al die wilde dieren.
    Moeilijk hoe ze daar omgaan met de kids. Zeker een cultuurverschil.
    Sterkte daarmee, want dat lijkt me wel moeilijk om te zien.
    De foto's zijn ook weer leuk! Ben je aan het zandsurfen?
    groetjes vanuit BoZ

• 10 Maart 2014 - 23:11

Helma:

Ha Hilde,

Leuk verslag hoor en de foto's zijn prachtig we zijn hier allemaal jaloers, geniet ervan en we spreken je nog wel. Succes met al je verslagen. Groetjes Helma

• 10 Maart 2014 - 23:33

Maaike:

Prachtig verhaal! Van mij mag het ook best langer zijn. Ik begin er toch pas aan als ik de tijd heb haha! Succes nog met de verslagen! We missen je girl! Liefs mikkie

• 10 Maart 2014 - 23:39

Marloes:

Kei gaaf Hilde!! Volgende keer mag ie wel langer hoor, super leuk namelijk om zo te lezen:)!!!! Xx

• 11 Maart 2014 - 13:14

Jeannette:

Ha die Hilde

Leuk om weer eens iets van je te horen. Je hebt al een hoop gezien.
    Lekker blijven genieten. We kijken al weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Jeannette

• 11 Maart 2014 - 16:43

Oma Nooijen:

hoi hilde

mooi om je verslag te lezen en al die foto,s te bekijken jullie hebben al veel gezien
    bedankt voor de mooie kaart en de leuke foto dat was een fijne verrassing
    geniet er nog maar veel van.

groetjes en veel liefs van opa & oma

• 11 Maart 2014 - 21:35

Sjan Geenen:

Hoi Hilde,
    Wat schrijf je mooi, leuk om te lezen. Ja, je maakt vanalles mee. Maar om Carnaval te vieren moet je toch echt in Brabant zijn! Ach, volgend jaar ben je gewoon weer hier van de partij. Daar wil je al wat je nu meemaakt en ziet toch niet voor missen. Geniet er nog van en tot ziens.
    Groetjes Harrie en Sjan

• 12 Maart 2014 - 19:53

Leonie & Martien:

Hoi Hilde
    Leuk om te lezen dat je het daar goed naar je zin hebt .Dat je maar niet teveel went aan al die luxe. Je kan zo wel uitgerust aan je stage verslag werken. Je hebt nu zeker wel close ups van de big 5 na die safari rit?
    Geniet er nog maar goed van daar en we zien weer uit naar je volgende verslag.

Groetjes Leonie & Martien

• 12 Maart 2014 - 22:19

Marleen:

Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!! Geniet ervan en nog veel succes met alles!! Gr. Jos en marleen

• 14 Maart 2014 - 11:51

Maria Van Der Zanden:

hoy hilde leuk om je verslag te lezen en fijn dat alles goed gaat geniet er nog maar van want de tijd gaat snel
    groetjes ook van gerrit

• 25 Maart 2014 - 13:59

Francien Rutten. Tante Van Hilde:

Hallo Hilde,
    Wat heb jij een mooi reisverslag gemaakt, met jouw studiegenoten.
    De foto's zijn erg leuk,wij wensen je nog een fijne tijd toe.
    Groetjes Ome Wim en Tante Francien.